1401/12/14 11:54:57

انتقال خون

  1. آنچه شما باید بدانید

دکتر شما برای شما انتقال خون دستور داده است. این صفحه آموزش به بیمار به برخی از سوالات شما در مورد دریافت خون پاسخ دهد. اگر سوالی و یا نگرانی دیگری دارید ، از دکتر و یا پرستار خود بپرسید. آنها خوشحال میشوند که با شما صحبت کنند.

  1. چرا مردم به انتقال خون نیاز دارند؟

مردم ممکن است به دلایل بسیاری نیاز به انتقال خون داشته باشند. برخی از

 دلایل عبارتند از:

  • جایگزینی خونی که بدن از دست داده است
  • بازگرداندن توانایی خون در حمل اکسیژن
  • کمک به کنترل خونریزی
  • کمک به کنترل فشار خون

 

  1. محصولات خون چه هستند؟

خون از بخش های مختلف ساخته شده است. وقتی بخش های مختلف از خون جدا می‌شود، نتایج حاصل از این فرآیند به نام محصولات خونی نامیده میشود. بسیاری از محصولات خون برای انتقال خون قابل استفاده هستند. در اکثر موارد، مردم گلبولهای قرمز، پلاکت ها ، پلاسما یا کرایوپرسیپیتیت را دریافت خواهند کرد. محصولات خونی دیگر در موارد خاص استفاده می‌شود.

 

  1. این محصولات خون چه کاری انجام می‌دهند؟

هر نوع از محصولات خونی یک کارخاص انجام میدهد. سلول های قرمز یکی از محصولات خونی است که اغلب استفاده می‌شود. سلول های قرمز کار بسیار حیاتی در حمل اکسیژن به سراسر بدن دارند. اگر شما سلول های قرمز به اندازه کافی نداشته باشید، اندامهای شما ممکن است به درستی کار نکنند. پلاسما، پلاکت، و کرایوپرسیپیتیت هر یک به شیوه خود برای کمک به توقف خونریزی، فعالیت میکنند.

 

 

  1. دکتر از کجا می‌داند چه چیزی به من بدهد؟

برای تصمیم گیری اینکه شما به چه محصول خونی نیاز دارید، دکترنتایج تست های آزمایشگاهی شما را میبیند، همانطورکه برای تمام نیازهای پزشکی شما، اینکار را انجام میدهد. پس از اینکه دکتر تصمیم می‌گیرد که شما نیاز به یک محصول خونی دارید، شما ممکن است تست های بیشتر برای مطابقت نوع خون خود با محصول خونی داشته باشید.

7

  1. محصولات خونی از کجا آمده است؟

محصولات خونی عمدتا از خون اهدا شده توسط داوطلب سالم آمده است. سایت های کمک کننده و اهدای خون در جامعه، واحدهای خون کامل را از اهدا کنندگان جمع آوری میکنند. اهدا کنندگان به دقت غربالگری میشوند. هر واحد از خون پردازش شده و انواع محصولات برای استفاده حذف خواهند شد. هر واحد از خون ،3 محصول خونی متفاوت یا بیشتر، فراهم می‌کند.

 

  1. چگونه شما می‌دانید که خون بی خطر استفاده می‌کنید؟

قبل از هر گونه جمع آوری خون ،هر اهدا کننده با دقت غربالگری می‌شود. بعد از جمع آوری شده، هر واحد خون کاملا تست شده تا مطمئن شوند که برای استفاده ، بیخطر است. قبل از اینکه خون برای استفاده تایید شود ،حداقل 10 نوع آزمایش متفاوت بر روی خون اهدا شده انجام می‌شود.

 

  1. چه کارهایی باید به منظور کاهش نیاز من برای انتقال خون در عمل جراحی انجام شود ؟

تعدادی از استراتژیها می‌تواند در اتاق عمل به منظور کاهش از دست دادن خون طی جراحی استفاده شود. دکتر شما ممکن است یک یا چند مورد از این استراتژی ها را در حین عمل جراحی خود استفاده کند.

 

  1. جراحی با حداقل تهاجم

درجراحیها از جمله جراحی لاپاروسکوپ و جراحی رباتیک ،در حال حاضر از برش کوچکتری استفاده میکنند.در این روش های جراحی از دست دادن خون کمتر از جراحی است که با استفاده ا ز یک برش بزرگتر انجام شود.

 

  1. داروها، چسب، و ابزار

داروهایی که کمک به کاهش خونریزی میکنند، در اعمال جراحی خاص استفاده می‌شود. ابزار جراحی، از جمله الکتروکوتر و انعقاد با پرتو آرگون، ممکن است برای کمک به کاهش و یا جلوگیری از انواع خاصی از خونریزی حین عمل، مورد استفاده قرار گیرد.

 

  1. مصرف مجدد سلول خونی و انفوزیون مجدد

مصرف مجدد سلول های خون شامل جمع آوری خون شما در حین عمل جراحی است. خون شما تغلیظ شده ، شسته شده، فیلتر شده و به بدن شما بازگردانده میشود. به طور متوسط، این بدان معنی است که 60 درصد از سلول های خونی را می‌توان به بدن خود بازگرداند. در برخی از اعمال جراحی، مصرف مجدد سلولهای خون ممکن است به طور کامل در محل عمل و اتاق بهبودی رخ دهد. در موارد دیگر، تمیز کردن و بازگشت خون شما ممکن است بعد از عمل ادامه یابد و یا عمدتا در دوران پس از عمل رخ دهد.

 

  1. آیا باید خون خود را پیش از عمل جراحی اهدا کنم؟

در اغلب موارد، این یک استراتژی موثر برای کاهش تزریق خون نیست و در نتیجه توصیه نمی‌شود.

 

  1. آیا می‌توان از خون خانواده و دوستان من برای من استفاده کرد؟

در بعضی از موارد، شما می‌توانید خون را از کسی که می‌شناسید دریافت کنید. این کار اهدا کردن مستقیم نامیده می‌شود. برای استفاده از اهدا کردن مستقیم ، خون اهدایی باید قبل از نیاز قطعی یا احتمالی جمع آوری و ذخیره شود. خون اهدا شده غربالگری و تست میشود تا مطمئن شوید که برای شما سازگار و امن است. در موارد اضطراری و با برخی بیماری ها و جراحی، استفاده از اهدا کردن مستقیم امکان پذیر نیست.

 

  1. یک محصول خونی چقدرهزینه دارد؟ آیا بیمه آنرا پرداخت میکند؟

خود محصول خونی هیچ هزینه ای برای شما ندارد. هزینه هایی برای آزمایش، پردازش، جابجایی و ذخیره سازی محصولات خونی وجود دارد. جستجوی محصول خونی مطابق با خون و یا نیاز شما ممکن

است هزینه حمل داشته باشد. بسیاری از طرحهای بیمه ،این خدمات را پوشش میدهند. دقیقا با شرکت بیمه خود بررسی کنید که چه چیزی و چه مقداراز طرح شما را پوشش می‌دهد.

 

  1. چه مدت می‌تواند خون ذخیره شود؟

بسیاری از محصولات خونی نمی‌تواند برای مدت طولانی ذخیره شود. برخی از محصولات، مانند پلاکت ها، تنها برای 5 روز می‌تواند ذخیره شود. سلول های قرمز خون می‌تواند تا 42 روز در یخچال ذخیره شود.

در زمان های خاصی از سال مانند تابستان و تعطیلات، تقاضا برای خون اغلب بالا و اهداکنندگان کم هستند. منبع خون داوطلب باید به طور مداوم توسط اهدا کنندگان خون تجدید شود.

 

  1. چه خطراتی با انتقال خون وجود دارد؟

انتقال خون به طور کلی به عنوان یک روش امن با مزایای مهم محسوب می‌شود. برخی از بیماران که محصولات خونی دریافت میکنند، گاهی اوقات ممکن است واکنش های آلرژیک، تب، لرز، و یا دیگر عوارض نادر را بروز دهند. این خطرات در طول فرایند رضایت آگاهانه برای انتقال محصول خونی، توضیح داده خواهد شد. اگر شما متوجه هر یک از این نشانه ها در طول انتقال خون و یا ظرف 24 ساعت پس از دریافت خون شدید، لطفا بلافاصله با دکتر خود تماس بگیرید یا به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.