1400/07/18 16:43:13

سلامت پستان

از ابتداي ماه اكتبر كه برابر است با 9 مهر در سراسر جهان روبان صورتي به اهتزاز در مي ايد و همه با هر تواني كه دارند براي اگاهي رساني در مورد بيماري سرطان پستان به بانوان تلاش مي كنند . اكنون ما مي خواهيم با تاكيد به مراقبت بانوان از خود و اتخاذ شيوه صحيح زندگي ، سرطان پستان كه شايع ترين و دومين عامل مرگ و مير در ميان زنان است را به حداقل برسانيم .

همواره راه اول در تشخيص سرطان سينه ، معاينه سينه توسط خود فرد است كه بايد در روز اخر قاعدگي و در زير دوش حمام كه سينه لعزنده تر است انجام ميشود

احساس توده در پستان ، ترشح همراه با خون ريزي از نوك پستان و درد پستان از مهم ترين علائم سرطان پستان است

البته تغيير  در اندازه يا  شكل  پستان ، به داخل كشيده شدن يا برگشتن نوك پستان ها يا قرمزي و جوش در اطراف نوك پستان ها ، كشيده شدن شدن پوست پستان ، زخم و تورم و ايجاد وريد هاي واضح روي پستان و تورم بازو از علائمي است كه ممكن است در سرطان پستان ظاهر شود

از مهم ترين ريز فاكتور هاي ابتلا به سرطان پستان ميتوان به سابقه ي خانوادگي سرطان پستان ، يائسگي بعد از 55 سالگي ، اثرات هورموني ،  رژيم غذاي با چربي بالا ، چاقي ، مصرف الكل ، اضطراب و استرس  و مصرف داروهاي استروژني اشاره كرد .

ماموگرافي سالانه در زنان بالاي 40سال ، خودازمايي ماهيانه پستان بعد از سن 20 سالگي و معاينه باليني پستان توسط پزشك زنان 20 تا 40 سال به صورت هر 3   سال در زنان بيش از 40 سال به صورت سالانه نيز در اين امر بسيار مثمر ثمر است .

ما در بيمارستان پيامبران با دارا بودن بهترين كادر درمان و بهترين تجهيزات با تشخيص به موقع و زود هنگام، در  پيش گيري از عوارض اين بيماري آنچه را كه در توانمان هست را برايتان اجرايي كنيم .