1402/11/08 12:22:53

الكترو انسفالو گرام(EEG)

  1. شرح روش

مغز شما یک عضو بسیار پیچیده متشکل از میلیاردها سلول است. سلول‌های مغز، پیام‌هایی را به تمام نقاط بدن ارسال و دریافت می‌کنند. این پیام‌ها تکانه‌های الکتریکی هستند که امواج مغزی ایجاد می‌کنند. EEG یک آزمون است که از طریق دیسک‌های فلزی قرار داده شده در پوست سر که تکانه‌های الکتریکی مغز شما را ثبت می‌کند، انجام می‌شود. EEG مخففی برای الکتروانسفالوگرام است

 

  1. دلایل انجام

این روش الگوهای امواج مغزی در بخش‌های مختلف مغز را نشان می‌دهد واینکه آیا الگوها طبیعی یا غیر طبیعی هستند. این روش همچنین به تشخیص و یا رد شرایطی مانند صرع، سکته مغزی، تومورهای مغزی، ضربه، کما، و یا مرگ مغزی کمک می‌کند.

  1. عوارض احتمالی

الکتروانسفالوگرام یک آزمایش بی خطر، آسان و بدون درد است. خطر شناخته شده‌ای برای این روش وجود ندارد.

 

  1. اقدامات قبل از انجام این روش
  • شب قبل از آزمون موهای خود را بشویید. اسپری مو، حالت دهنده، و یا ژل استفاده نکنید. موهای شما باید تمیز و بدون روغن باشد.
  • هیچ گونه نوشیدنی کافئین‌دار مانند چای، قهوه و سودا، به مدت 24 ساعت قبل از آزمون نخورید.
  • شما می‌توانید یک وعده غذایی معمولی و یا میان وعده 2 ساعت قبل از آزمون بخورید.
  • قبل از روز آزمون، لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را در اختیار پزشک قرار دهید. آنچه پزشک به شما در مورد مصرف داروهایتن می‌گوید را انجام دهید.
  1. روش انجام
  • تکنسین الکتروانسفالوگرام به شما کمک می‌کند تا بنشینید یا دراز بکشید تا در طول آزمون راحت باشید. دیسک‌های فلزی تخت به اندازه یک چهارم بر روی پوست سر شما قرار می‌گیرد. دیسک را با یک خمیر چسبنده که قابل شستشو با آب است، وصل می‌کنند. این دیسک‌ها الکترود نامیده می‌شود و توسط سیم به دستگاه EEG متصل می‌شوند. دستگاه الگوهای امواج مغزی را بر روی کاغذ و یا در یک کامپیوتر ثبت می‌کند.
  1. انواع تحریک EEG

در طول آزمون ، فعالیت امواج مغزی از راه‌های مختلفی تحریک خواهد شد:

  • از شما خواسته خواهد شد که تنفس عمیق و سریع برای چند دقیقه داشته باشید. این طبیعی است که در حالی که شما به سرعت در حال نفس کشیدن هستید(هیپرونتیلاسیون) ، احساس سرگیجه خفیف یا احساس سوزن سوزن شدن کنید.
  • ممکن است از شما خواسته شود شب قبل از آزمون دیرتر به رختخواب بروید. ممکن است از شما خواسته شود صبح روز آزمون زودتر از خواب بیدار شوید. همچنین ممکن است آرام بخش خفیف به شما داده شود تا به چرت زدن شما کمک کند. این روش‌ها ممکن است مورد استفاده قرار گیرد تا به شما کمک کند در طول آزمون بخوابید.
  • نور فلاش و یا چراغ چشمک زدن ممکن است در مقابل چشمان بسته شما قرار گیرد. شما ممکن است رنگ‌ها و یا الگوهای مختلف را برای چند لحظه ببینید. این تحریک عکس نامیده می‌شود.
  1. اقدامات پس از انجام این روش
  • پس از آزمون، تکنسین پوست سر شما را برای حذف خمیر، تمیز خواهد کرد. شما می‌توانید به فعالیت‌های عادی خود بازگرید، مگر اینکه پزشک چیز دیگری بگوید.
  1. در چه شرایطی به پزشک مراجعه نمایید؟

بجز زمان دریافت نتیجه آزمون و مگر در مواردی که پزشک لازم ببیند که مجددا مراجعه کنید، نیازی به مراجعه مجدد نیست.