1401/12/28 13:58:23

مراقبت از پورت

  1. پورت جای گذاری شده چیست؟

 پورت کاشته شده، مانند یک دیسک است. این، در زیر پوست در طی عمل جراحی قرار داده

 می‌شود (کاشته). پورت می‌تواند برای دادن IV (داخل وریدی) داروها، مایعات، مواد غذایی، و یا گرفتن نمونه خون استفاده شود.

شایعترین محل برای یک پورت، در قسمت بالای قفسه سینه، درست زیر ترقوه است. همچنین می‌تواند در بازو، ساق پا، یا شکم قرار داده شود.پورت در اشکال و اندازه های زیادی آمده است. دکتر شما پورت را انتخاب می‌کند و تصمیم می‌گیرد که آن را کجا قرار دهد. او به اندازه بدن شما نگاه می‌کند تا ببیند چه پورتی برای شما استفاده کند.

پورت شما تا زمانی که دکتر احساس کند که به آن نیاز دارید، در جای خود باقی می‌ماند. اینها از مواد خاصی ساخته شده است، بنابراین استفاده طولانی مدت از آنها بی خطر است. وقتی که پورت شما در حال استفاده نیست، یک مایع خاص یک بار در ماه در آن قرار داده می‌شود

  1. چگونه پورت قرار داده می‌شود؟

پورت شما در طی یک عمل جراحی کوتاه در اتاق عمل قرار داده می‌شود. این عمل معمولا تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود. بی حسی موضعی، بخشی از بدن را که روی آن کار می‌شود، بیحس می‌کند. جراح یک برش کوچک در منطقه ای که پورت در آن قرار می‌گیرد، ایجاد خواهد کرد. او پورت را درست در زیر پوست شما قرار خواهد داد. یک لوله کوچک انعطاف پذیر به نام کاتتر به پورت بسته شده است. نوک کاتتر در ورید بزرگی که به قلب منتهی می‌شود، قرار می‌گیرد.

  1. چگونه پورت کار می‌کند؟

پورت شما مانند یک ناحیه کوچک برآمده در زیر پوست به نظر میرسد. مرکز دیسک برآمده است.این قسمت سپتوم نامیده می‌شود. مایعات ازطریق پورت با استفاده از یک سوزن ویژه ای که به سپتوم وارد می‌شود، داده و یا گرفته می‌شود. بیشتر بیماران احساس خراشیدگی خفیف در زمانی که سوزن ازطریق سپتوم وارد پوست می‌شود، احساس می‌کنند.

کاتتر به سپتوم متصل می‌شود. کاتتر دارو و یا مایعات را درست وارد خون می‌کند. ارسال خون برای آزمایش به آزمایشگاه نیز می‌تواند از طریق کاتتر انجام شود. هنگامی‌که سوزن از سپتوم برداشته می‌شود، هیچ مایع یا خونی نمی‌تواند نشت کند. این پورت را می‌توان در همان روزی که آن را قرار داده اید، استفاده کنید.

  1. مراقبت ازپورت شما

اگر در بیمارستان بمانید، پرستار مراقبت از برش و پورت را انجام میدهد. در ابتدا، روی برش کوچک شما یک نوار چسب قرار می‌گیرد. آن، با یک بانداژ کوچک پوشیده می‌شود. نوار چسب تا زمان بهبود برش، در محل باقی می‌ماند. برش باید در حدود 5 تا 7 روز التیام یابد. پس از آن، شما نیازی به پوشیدن باند به جز زمانی که پورت برای تزریق مداوم استفاده می‌شود، ندارید. نوار بانداژبرای ثابت نگه داشتن و محافظت سوزن در حالی که از آن استفاده می‌شود، به کار میرود.

اگر شما بعد از گذاشتن پورت به خانه بروید، پرستار شما ممکن است یک دیدار با پرستار مراقبت در خانه، ترتیب دهد. اگر شما نیاز به یک پرستار مراقبت در خانه ندارید، شما آموزش های ویژه برای پورت خود را دریافت می‌کنید. برای 24 تا 48 ساعت اول بعد از عمل، اطراف منطقه برش حساس و کمی‌قرمز است. اگر این حالت بهبود نیافت، باید با دکتر خود تماس بگیرید. شما همچنین باید با دکتر خود در صورتی که دارای درد شدید، تب 100.5 درجه فارنهایت یا بالاتر، خونریزی یا تورم هستید، تماس بگیرید. پس از عمل جراحی، شما کارت اطلاعات هشدار پزشکی تولید کننده را دریافت می‌کنید. این کارت دارای اطلاعات مربوط به پورت است. شما باید آن را در کیف پول خود قرار دهید، در صورتی که شما نیاز به درمان های پزشکی از کارکنان مراقبت های بهداشتی هستید که سابقه پزشکی شما را نمی‌دانند. شما ممکن است بخواهید در مورد خرید دستبند یا گردنبند هشدار پزشکی فکر کنید. این، اطلاعات در مورد پورت شما را به کارکنان مراقبت های بهداشتی اورژانسی میدهد.

  1. آیا پورت بر فعالیت های روزانه من تاثیر می‌گذارد؟

هیچ گونه فعالیت های خسته کننده برای چند روز اول بعد از عمل جراحی نداشته باشید.

اطمینان حاصل کنید که هر دستورالعمل ویژه ای را که دکتر یا پرستار به شما میدهند، فهمیده و

 دنبال کنید. هنگامی‌که برش بهبود پیدا کرد، شما می‌توانید به فعالیت های عادی بازگردید. با دکتر یا پرستار در مورد فعالیت های خاص مانند آهسته دویدن، شنا و تنیس بررسی کنید.

  1. آیا من می‌توانم حمام کنم یا دوش بگیرم؟

پانسمان باید خشک نگه داشته شود تا زمانی که برش کاملا درمان شود. این معمولا 5 تا 7 روز طول می‌کشد. شما نمی‌توانید در طول این زمان دوش بگیرید. اگر پورت در قفسه سینه شماست، شما معمولا می‌توانید حمام کنید اما باید پانسمان را خشک نگه دارید. شما باید از دکتر یا پرستار خود در مورد دستورالعمل نحوه استحمام بپرسید.

  1. آیا نوعی از لباس هست که من باید از آن اجتناب کنم؟

لباس هایی که شما می‌توانید بپوشید و لباسهایی که ممکن است نیاز باشد از آنها دور بمانید، به محل پورت شما بستگی دارد. برای مثال، اگر پورت در قسمت بالای قفسه سینه است، ممکن است مجبور باشید از برخی از انواع بند سینه بند یا بند شلوار دور بمانید.

اگر شما سوالی در مورد آیتم لباس دارید، از پرستار خود بپرسید .

  1. چه کسی هزینه پورت را پرداخت می‌کند ؟

شما باید با شرکت بیمه خود چک کنید. اکثر بیمه نامه ها هزینه پورت را پرداخت می‌کنند.

  1. آیا برای پورت هشدار امنیتی تنظیم می‌شود ؟

پورت معمولا هشدار دهنده امنیتی ندارد. اگر چنین باشد، شما می‌توانید کارت اطلاعات هشدار پزشکی خود را نشان دهید.

 

  1. چگونه پورت خارج می‌شود؟

پورت در خلال جراحی برداشته می‌شود. عمل جراحی شبیه به عمل در زمانی است که آن را داخل بدن قرار دادید.

  1. در چه شرایطی به پزشک خود مراجعه نمایید ؟

هنگامی‌که برش بهبود یافت ، با دکتر خود تماس بگیرید و در صورتی که علائم زیر ار مشاهده نمودید لازم است به پزشک مراجعه نمائید:

  • سرخی
  • ورم
  • ترشح
  • تب
  • درد
  • سرگیجه

اگر شما هر گونه مشکلات دیگری با پورت خود داشتید، می‌توانید با دکتر یا پرستار خود تماس بگیرید.