1401/04/30 12:54:24

جراحی ستون فقرات

مراقبت جراحي ستون فقرات كمر

امروزه جراحي ستون فقرات و ديسك بعلت پيشرفتهاي فراوان در تكنيكهاي جراحي؛ نتايج درمان خوبي را به همراه دارد و ليكن مراقبت هاي پس از جراحي و آموزش بيمار جهت رسيدن به اين نتايج حايز اهميت فراوان است.یما

آماده سازي منزل:

آنچه اهميت وافر دارد تبديل محيط منزل به محلي امن و راحت جهت گذراندن دوران پس از جراحي فقرات مي باشد

بدين منظور رعايت نكات زير كمك كننده است:

وسايلي را كه مكرراً مورد استفاده قرار مي گيرند در محلهايي قرار دهيد كه به راحتي در دسترس باشند به طور مثال : ظروف مورد استفاده در كابينت هاي بالايي قرار داده شوند تا برای دسترسي به آنها نياز به خم شدن نباشد و مي توان از ظروف يكبار مصرف در دوران پس از جراحي استفاده نمود كه از خم شدن به روی سينك ظرفشويي و يا ماشين ظرفشويي جلوگيري شود. 

 

البسه و لوازم آرايشي كه مورد نياز مي باشد در طبقات مورد دسترس  قرارگيرد و ضمناً براي دوران پس از جراحي ، كفش راحت و بدون بند جهت جلوگيري از خم شدن و بستن و پوشيدن تهيه شود.

حضور فرد كمكي در روزهاي اول پس از جراحي در  

منزل بسيار مفيد مي باشد استفاده از صندلي هاي استاندارد دسته دار توصيه مي شود و حتي المقدور از نشستن بروي زمين در ماههاي اول پس از جراحي پرهيز شود،

خوابيدن بروي تخت با تشك مناسب از خوابيدن بر روي زمين مناسبتر است. در صورت وجود توالت ايراني در منزل يا بايد به نوع فرنگي تبديل شود و يا از صندلي هاي مخصوص كه داراي توالت فرنگي است و بروي توالت هاي ايراني سوار مي شود استفاده نمود.

دوران پس از جراحي:

در دوران پس از مرخص شدن از بيمارستان در روزهاي اول درد وجود دارد كه با مصرف مسكن بهبود مي يابد استامينوفن داروي نسبتاً بي خطر و مؤثري است. ضمن اينكه حسب نظر جراح معالج، داروهاي ديگري نيز تجويز مي گردد.

مي توانيد در دوره پس از جراحي علاوه بر مصرف داروهاي مسكن از كيسه يخ طي 72 ساعت اول و همچنين  از  فعاليت هايي مثل راه رفتن و كشيده شدن عضلات استفاده نماييد. پس از 72 ساعت از كيسه آب گرم جهت بهبود دردهاي عضلاني و كشيدگي مي توان بهره گرفت ضمناً درد و سفتي به كمك تغيير وضعيت مكرر و  پياده روي هاي كوتاه داخل منزل و يا خارج منزل بهبود مي يابد.

احتمال عفونت پس از جراحي در حدود %2-1 مي باشد كه در بيماران ديابتي بيشتر است . در صورت  

وجود ترشحات از زخم ، قرمزي افزايش يابنده اطراف زخم و تب يا تشديد درد مي بايست به پزشك معالج مراجعه نماييد. معمولاً بخيه ها 10 روز بعد از جراحي كشيده مي شوند و ويزيت هاي بعدي ماهانه توصيه مي شوند  در صورت التيام مناسب پوست بطور معمول بعد از 3 تا4 روز از جراحي مي توانيد بدن خود را شستشو نماييد.

 

استحمام در ماه هاي اول بعد از جراحي  حتما“كمك افراد ديگر و استفاده از صندلي داخل حمام صورت گيرد.  راه پيمايي هاي كوتاه و افزايش تدريجي فعاليت هاي روزمره بدنبال جراحي در احساس بهبودي نقش بسزايي دارند ليكن از فعاليت هايي مانند خم شدن و بلند كردن اجسام سنگين و حركاتي كه منجر به چرخيدن كمر مي شوند مي بايست پرهيز نمود  ورزشهاي مناسب و تمرينات كششي باعث بهبود سريعتر مي شوند اين حركات، احتمال دردهاي آينده را نيز كم مي كنند. كه بعضي از آنها را مي توان از همان روزهاي اول بعد از جراحي شروع نمود (مانند حركات كششي)

یك ماه پس از جراحي فعاليت هاي ورزشي منسجم تر و فعاليت هاي فيزيوتراپي تحت نظر پزشك معالج مي تواند شروع شود. در صورت انجام پيوند استخوان (فيوژن) اين زمان حسب نظر پزشك معالج طولاني تر مي باشد(حدوداً سه ماه)

براي بهبودي سريعتر خواب كافي و مداوم در طي شب اهميت زياد دارد و بطور معمول پس از جراحي فقرات در هر وضعيتي كه بيمار راحتتر مي باشد مي تواند استراحت نمايد.  بعضي ها خوابيدن به پهلو ها و قرار گرفتن بالشت بين زانو ها و يا خوابيدن به پشت و قرار گرفتن بالشت  

زير زانوها را ترجيح مي دهند مي توان به پشت خوابيد و با قرار دادن بالشت هاي اضافي در ناحيه پشت و گردن سر و سينه را بالا تر آورد و يا به كمك تخت هاي قابل تنظيم اين كار را انجام داد(مانند آنچه در بيمارستان وجود دارد).

 در باره استفاده از كمربندهاي مخصوص از جراح خود سئوال نماييد. كمربند انواع مختلفي دارد بعضي از كرستهاي كشي ساده و بعضي از جنس پلاستيك سخت  مي باشند كه در اينصورت لباس زير نخي كاملا ًراحت كه  تا بالاي باسن را بپوشاند توصيه مي شود. اين امر جهت جلوگيري از تماس كمربند با پوست مي باشد. بطور معمول كمربند در حالت استراحت در بستر مناسب و حين خواب مورد نياز نمي باشد.

توصيه هاي اضافي:

دخانيات (هر گونه تركيبات نيكوتين " سيگار ، قليان و .....) از التيام و جوش خوردن استخواني مناسب پس از جراحي جلوگيري مي نمايند و اين مورد بخصوص در مورد بيماراني كه تحت وسيله گذاري و پيوند استخوان قرار مي گيرند اهميت دوچندان مي يابد.

مصرف الكل به علت تشديد اثرات دارويي مورد استفاده در اين بيماران ممنوع مي باشد. استفاده از صندلي هاي مناسب (ارگونوميك) و پشتي هاي مناسب كمر از آورده شدن فشار و كشش هاي نامناسب به ستون مهره ها جلوگيري مي نمايد

نشستن هاي طولاني مدت باعث كشيدگي در كمر مي شوند. ضمناً نشستن طولاني مدت در هفته هاي اوليه پس از جراحي  آزاردهنده مي باشد و بهتر است كه در فواصل آن بيمار برخاسته  و در اطراف گردش كوتاهي نمايد و  

وضعيت خود را هر نيم ساعت تغيير دهد.

وزن زياد و چاقي بمعني فشار بيشتر بر روي فقرات و ديسك هاي كمر مي باشد، داشتن وزن مناسب در روند پس از جراحي بسيار كمك كننده است. تغذيه سالم حاوي محتواي فيبر بالا و داراي ارزش غذايي و نوشيدن آب و ديگر مايعات به دفعات زياد ضمن كاهش احتمال يبوست در احساس سلامتي و بهبودي سريعتر كمك كننده است.  يبوست پس از جراحي بعلت تغيير در رژيم غذايي ، مسكن ها و كاهش فعاليت شايع مي باشد كه جهت درمان آن از انواع داروهاي ملين با نظر پزشك مي توانيد بهره گيريد.رانندگي در فواصل كوتاه داخل شهري معمولاً پس از دو هفته و بتدريج مي تواند شروع شود . دوچرخه سواري و موتور سواري در ماه هاي اول جراحي توصيه نمي شود